Dziś imieniny obchodzi: Aleksandra, Grzegorz
24 kwietnia 2025
635 proc. wzrost wartości w pół roku! Żyła złota w Polsce
Dodano: 22 lutego 2015 Wyświetlono: 2443 razy 0 Komentarzy

Akcje polskich producentów gier komputerowych są w tym roku przebojem na giełdowym rynku akcji NewConnect. Firmy oferują innowacyjne, nietypowe produkty, które znajdują spore zainteresowanie na światowym rynku. Powodzenie biznesu potwierdzają wyniki finansowe za ubiegły rok, rewelacyjne w większości spółek. Świat finansowy zauważa w branży coraz więcej szans na zarobienie pieniędzy.

Na akcjach małych spółek z branży gier komputerowych, notowanych na rynku New Connect warszawskiej giełdy można było zarobić w ciągu roku od 68 do 681 proc. Spółki przebojem wdarły się do wyobraźni inwestorów giełdowych, gdy zaczęły pokazywać pierwsze konkretne efekty finansowe swojej działalności.

Od początku bieżącego roku najbardziej wzrosły akcje The Farm Group 51 (35 proc.) i Bloober Team (+31 proc.). Licząc od początku ubiegłego roku bezkonkurencyjne jest 11 Bit Studios z 681 proc. wzrostu, a rewelacyjnie rosły Bloober Team o 98 proc., Vivid Games o 92 proc. i The Farm 51 Group o 68 proc.



CD Projekt schodzi na dalszy plan

Od dobrych notowań mniejszych deweloperów gier komputerowych odbiegają akcje naszego lokalnego giganta branży - CD Projekt. Od początku 2014 r. spadły o 3,1 proc. a od 2013 r. o 6,4 proc. Firma na początku grudnia ubiegłego roku poinformowała, że opóźnia początek sprzedaży jednej z najbardziej wyczekiwanych gier świata - trzeciej części Wiedźmina.

Seria gier na motywach prozy Andrzeja Sapkowskiego sprzedała się w ponad 8 milionów kopii na całym świecie. Zarząd przyznał, że najnowsza odsłona wymaga poprawek i zamiast 24 lutego, na dzień premiery wybrano 19 maja 2015 r., a początkowo Wiedźmin III: Dziki Gon miał ujrzeć światło dzienne jeszcze w 2014 r. Akcje spółki nie drgnęły nawet na wiadomość, że w końcu stycznia do sprzedaży weszła wersja Wiedźmina na urządzenia przenośne - The Witcher Battle Arena.

CD Projekt opublikuje raport roczny dopiero 19 marca. W tym samym mniej więcej czasie powinniśmy się dowiedzieć, czy termin premiery zostanie dotrzymany.

- Na sześć tygodni, najpóźniej miesiąc przed premierą można przyjąć, że premiera jednak się odbędzie, bo spółka informuje o wysłaniu gry do certyfikacji u producentów sprzętu - informuje Łukasz Kosiarski, analityk DM BZ WBK. - W połowie marca CD Projekt powinien więc poinformować o zakończeniu prac, albo przesunięciu terminu.

Obecnie dużo ciekawsze dla inwestorów giełdowych jest to, co dzieje się w mniejszych spółkach z branży. W styczniu transakcje na akcjach czterech największych z małych producentów gier komputerowych: 11 Bit Studios, The Farm 51 Group, Vivid Games i Bloober Team, stanowiły już ponad 1/4 obrotów warszawskiej giełdy New Connect. Dla porównania w całym 2014 r. było to tylko 14 procent.

Biznes kręci się coraz lepiej

Dane finansowe publikowane przez spółki w ostatnim czasie potwierdzają, że biznes naprawdę się rozkręca. Przychody firmy 11 Bit Studios w 2014 r. wzrosły z 6 do 18 mln zł (+213 proc.), Vivid Games z 8 do 15 mln zł (+89 proc.), a Bloober Team z 3 do 6 mln zł (+118 proc.). Za przychodami podążają wyniki. 11 Bit zwiększyła zysk netto z 1,0 do 9,7 mln zł, Vivid Games z 0,7 do 2,8 mln zł, a Bloober Team z 0,1 do 2,3 mln zł.

Od powyższego grona odbiega nieco zyskownością firma The Farm 51 Group, która zanotowała co prawda w całym 2014 r. wzrost przychodów o 10 proc. a zysku netto o 20 proc., ale sam czwarty kwartał był już słaby: 13-procentowy spadek przychodu względem analogicznego okresu 2013 r. i 2,1 procent spadku zysku. Widoczny jest jednak dynamiczny wzrost zainteresowania akcjami tej spółki. O ile w całym 2014 r. Farm51 przyciągały tylko 1,3 proc. obrotu rynku NewConnect, to w styczniu tego roku było to już 8,5 procent.

11 Bit Studios - hit 2014 roku!

Największym przebojem giełdowym ubiegłego roku były akcje spółki 11 Bit Studios. 17 listopada, kiedy jej zarząd ogłosił, że najnowsza gra This War of Mine przynosi zyski już po dwóch dniach od rozpoczęcia sprzedaży, akcje wzrosły jednego dnia z 9,62 zł do 15,50 zł, czyli o 61 procent. Udziałowiec spółki, który nie sprzedał jej akcji od początku listopada ub.r., zarobił już 688 procent i ostatnio swoje akcje mógł sprzedać po nawet 75 zł! Cała 11 Bit Studios wyceniana jest teraz na 160 mln zł, podczas gdy jeszcze na początku listopada było to tylko 21 mln zł.

Zainteresowanie rynku spółką skłoniło ostatnio jej zarząd do planów przeniesienia notowań w tym roku na bardziej prestiżowy rynek główny warszawskiej giełdy, co ma zwiększyć wiarygodność w oczach inwestorów instytucjonalnych. 11 Bit Studios ułatwi to pozyskiwanie finansowania projektów. Spółka dostała np. w październiku 2014 r. dotację z unijnego projektu Creative Europe - Media na grę Industrial prawie 150 tysięcy euro, ale drugie tyle musi wyłożyć na projekt sama.

Przychody ze sprzedaży gry This War of Mine w trakcie premierowego weekendu pokryły koszty związane z jej stworzeniem. Już przed premierą było o tej grze stosunkowo głośno, bo prezentuje niespotykane dotąd spojrzenie na temat wojny. Po raz pierwszy w świecie gier komputerowych gracz wciela się nie w żołnierzy, ale w cywili, starających się przetrwać w oblężonym mieście. Za dnia snajperzy uniemożliwiają opuszczenie schronienia, a w nocy gracz przeczesuje pobliski teren w nadziei na znalezienie przedmiotów, które zwiększą szanse na przetrwanie.

Rynek musi być czymś zaskakiwany, żeby wykazać zainteresowanie i to się udało nietypowym podejściem do tematu a potem dobrymi recenzjami. Filmy promocyjne nowej gry na youtube dały 1,3 mln unikalnych odsłon.

Wcześniejszym sukcesem, na którym spółka zbudowała swoją pozycję była Anomaly: Warzone Earth. Grający wciela się w niej w dowódcę oddziału pojazdów opancerzonych, decydującym o trasie przejazdu konwoju, a celem jest odparcie ataku obcych na Ziemię. Wydana w 2011 r. gra oferowana głównie użytkownikom urządzeń przenośnych po zaledwie 4 dolary, szybko zdobyła przychylność graczy ze względu na oryginalne rozwiązanie przebiegu rozgrywki. Nieoficjalnie wiadomo, że sprzedaż mocno przekroczyła milion egzemplarzy a produkcja trwała zaledwie półtora roku.

Notowania 11 Bit Studios - pół roku

W całym 2014 roku 11 Bit Studios osiągnęła 17,9 mln zł przychodów (+213 proc. względem 2013 r.), 12,3 mln zł EBITDA (+666 proc.) i 9,7 mln zł zysku netto (+855 proc.). Kluczowy był sam czwarty kwartał, kiedy spółka uzyskała 14,9 mln zł przychodów (+494 proc. do 4 kwartału 2013 r.), 13,3 mln zł EBITDA (+841 proc.) i 10,9 mln zł zysku netto (+1080 proc.).

The Farm 51 - skąd zainteresowanie inwestorów?

Widoczny w styczniu wzrost zainteresowania giełdy akcjami The Farm 51 Group mógł wynikać zarówno z oczekiwań dobrej sprzedaży głównego produktu - gry Deadfall Adventures - ale i z dobrej oceny innowacyjności produkowanych przez spółkę rozwiązań.

Głównym projektem spółki jest obecnie gra Get Even. Innowacyjna ma być jej grafika, która opiera się na skanach 3D rzeczywistych miejsc i postaci. Technologia nazwana Reality 51, jest rozwijana polskim studiu we współpracy z placówkami naukowo-badawczymi i zewnętrznymi specjalistami. W takiej skali ma być zastosowana po raz pierwszy w grach wideo.

Według firmy została ona już doceniona i nawet entuzjastycznie przyjęta na spotkaniach branżowych paryskiej imprezy Game Connection w listopadzie 2014 r., gdzie firma The Farm 51 prezentowała Get Even po raz pierwszy. Szanse powodzenia biznesowego tkwią w sprzedaży samej technologii, a nie tylko gry.

W 2014 r. Farm 51 nie udało się jednak osiągnąć dobrych wyników ze sprzedaży gry Deadfall Adventures. Stworzony dla wielbicieli Indiany Jonesa program, łączący elementy strzelanki (FPS) oraz gry przygodowej zadebiutował na platformie Playstation 3 w dniu 28 października 2014 r. Spółka będzie teraz analizowała przyczyny gorszej od oczekiwań sprzedaży.

Notowania The Farm 51 - pół roku

W 2014 roku firma osiągnęła 6,4 mln zł przychodów (+10 proc. względem 2013 r.), 2,8 mln zł EBITDA (+58 proc.) i 0,9 mln zł zysku netto (+20 proc.). Słaby był czwarty kwartał, kiedy spółka uzyskała 2,6 mln zł przychodów (-13 proc. do 4 kwartału 2013 r.), 1,6 mln zł EBITDA (+19 proc.) i 0,7 mln zł zysku netto (-2 proc.).

Żródło: http://www.money.pl/gielda/wiadomosci/artykul/polscy-producenci-gier-komputerowych-notuja,242,0,1716210.html
DODAJ KOMENTARZ
PODAJ WYNIK: 27+5

Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli nie masz jeszcze konta. Możesz dodać komentarz jako gość.

Zobacz wszystkie wiadomości →